Szkoła Podstawowa w Starej Wojskiej  

 

O nas
Rekrutacja
Z życia szkoły
Archiwum
Kalendarz

 

Miłość to nie wyręczanie.
Mądra miłość, to czasami kłucie w sercu, strach, że dziecko coś zniszczy, popsuje, może coś sobie zrobi ... no kiedyś trzeba puścić ten kijek prowadzący od rowerka. Gdy rodzice będą go cały czas trwożliwie trzymać, dziecko długo nie nauczy się jeździć.

 

Samodzielne dzieci

Witryna akcji: "Pozwól mi dorosnąć"

 

Ambasadorzy Bezpiecznego Internetu

Spis treści niniejszej strony
Dzieci są ważne

 

Dzieci na łąki i do lasu!

II Tydzień o Wychowaniu

Zachęcamy wszystkich rodziców do udziału 
w II Tygodniu o Wychowaniu organizowanym przez Powiatową Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną

w Rawie Mazowieckiej.

 

Do rodziców dzieci z "zerówki"

APEL DO RODZICÓW DZIECKA Z NIEDOJRZAŁOŚCIĄ SPOŁECZNO- EMOCJONALNĄ

Drodzy Rodzice, obowiązek szkolny przewiduje rozpoczynanie nauki przez dzieci w wieku 6-7 lat / klasa „0” jest obowiązkowa, ale edukacja w niej nie stanowi jeszcze nauki szkolnej sensu stricto/. Każde dziecko jest inne. Każdy Rodzic to wie, obserwując je codziennie- jak ono rośnie, uczy się nowych rzeczy. Każdy też pamięta, jak jeszcze niedawno stawiało pierwsze kroki i mówiło swoje pierwsze słowa.
Zapominamy jednak, że aby dzieci mogły właściwie wejść w wiek szkolny, potrzeba im poświęcić wiele uwagi i troski, by nauka stała się dla nich przyjemnością i przynosiła zadowolenie. Szkoła to nie tylko nauka czytania, pisania i liczenia, to całkiem nowy świat, nowa rzeczywistość – rządząca się zupełnie innymi prawami niż przedszkolny pokój z zabawkami.
Są dzieci, dla to za wcześnie, aby stawić czoła trudnościom, jakie niesie za sobą podjęcie nauki i uczestniczenie w życiu szkoły. Dla dobra Państwa dziecka, nawet w przypadku prawidłowej inteligencji, wskazane może być odroczenie nauki przy niedojrzałości emocjonalnej.

A oto najważniejsze argumenty przemawiające za powyższą propozycją.

 

WPŁYW NIEDOJRZAŁOŚCI EMOCJONALNEJ NA NAUKĘ I WYNIKI NAUCZANIA

 

  • Problemy z funkcjonowaniem w roli ucznia: niemożność „wysiedzenia” w ławce, kłopoty z utrzymaniem uwagi, uleganie mimowolnym bodźcom, brak umiejętności interpersonalnych, nadmierna „lepkość” lub dystans względem rówieśników i/lub nauczycieli, nieumiejętność współpracy w grupie.
  • Niska odporność na zadania trudne dla dziecka- w przypadku niepowodzeń dziecko nie będzie podejmowało tego rodzaju zadań.
  • Brak akceptacji ze strony rówieśników (w tym wieku dziecko jest postrzegane przez rówieśników poprzez swoje sukcesy w nauce).
  • Reakcja na niepowodzenia może przybrać formę wycofywania się (zamknięcie się w sobie, bycie na uboczu), bądź błaznowania czy agresji.
  • Brak sukcesów na starcie może doprowadzić do blokady emocjonalnej,a w konsekwencji dziecko będzie sprawiało wrażenie opóźnionego intelektualnie.
  • Zniesienie motywacji do podejmowania wszelkiego wysiłku intelektualnego w dalszym etapie nauczania.
  • Odpowiedzialność za naukę spada na rodziców- odrabianie lekcji, korepetycje, zajęcia terapeutyczno- wyrównawcze.

 

OBJAWY SOMATYCZNE U DZIECKA

 

  • Moczenie nocne,
  • Tiki,
  • Bóle brzucha,
  • Jąkanie,
  • Łysienie plackowate,
  • Nerwica serca.

 

WPŁYW NA ROZWÓJ OSOBOWOŚCI

 

  • Małe poczucie własnej wartości,
  • Brak równowagi emocjonalnej,
  • Przygnębienie,
  • Zniechęcenie,
  • Agresywność.

Narastające trudności szkolne mogą prowadzić do zaspokajania swoich potrzeb w sposób społecznie nieakceptowany(papierosy, alkohol, narkotyki, uczestnictwo w grupach przestępczych, inne zachowania ryzykowne).
W sytuacji, gdy dziecko nie osiągnie wymaganego poziomu dojrzałości społeczno-emocjonalnej, zaleca się odroczenie obowiązku szkolnego. Warto też wiedzieć, że ten rok powinien być odpowiednio „zagospodarowany”, że samo biologiczne dojrzewanie może być niewystarczające, że należy dziecku zapewnić zajęcia z zakresu terapii pedagogicznej czy zajęcia socjoterapeutyczne.
DLATEGO KOCHANI RODZICE! Zaufajcie doświadczonemu psychologowi i pedagogowi. Wsłuchajcie się uważnie w uwagi przekazywane Wam o Waszym dziecku przez nauczyciela „0” i specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej. WARTO IM CZASEM ZAUFAĆ – DLA ZDROWIA PSYCHICZNEGO WASZEGO DZIECKA.

Prośba dziecka

Prośba dziecka 

1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego się domagam. To tylko próba sił z mojej strony.

2. Nie bój się stanowczości. Właśnie tego potrzebuję - poczucia bezpieczeństwa.

3. Nie bagatelizuj moich złych nawyków. Tylko Ty możesz pomóc mi zwalczyć zło, póki jest to jeszcze w ogóle możliwe.

4. Nie rób ze mnie większego dziecka niż jestem. To sprawia, że przyjmuję postawę głupio dorosłą.

5. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeśli nie jest to absolutnie konieczne. O wiele bardziej przejmuję się tym, co mówisz, jeśli rozmawiamy w cztery oczy.

6. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.

7. Nie wmawiaj mi, że błędy, które popełniam, są grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartości.

8. Nie przejmuj się za bardzo, gdy mówię, że Cię nienawidzę. To nie Ty jesteś moim wrogiem, lecz Twoja miażdżąca przewaga.

9. Nie zwracaj uwagi na moje drobne dolegliwości. Czasami wykorzystuję je, by przyciągnąć Twoją uwagę.

10. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i robię się głuchy.

11. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie tłamszony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.

12. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.

13. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.

14. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i wtedy tracę całą moją wiarę w Ciebie.

15. Nie odtrącaj mnie, gdy dręczę Cię pytaniami. Może się wkrótce okazać, że zamiast prosić Cię o wyjaśnienia, poszukam ich gdzie indziej.

16. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.

17. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideału. Prawda na Twój temat byłaby w przyszłości nie do zniesienia. Nie wyobrażaj sobie, iż przepraszając mnie tracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej nawet Ci się nie śniło.

18. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, więc przymknij na to oczy.

19. Nie bądź ślepy i przyznaj, że ja rosnę. Wiem, jak trudno dotrzymać mi kroku w tym galopie, ale zrób co możesz, żeby nam się to udało.

20. Nie bój się miłości. Nigdy! 

Janusz Korczak

Komentarze internautów
Dodaj swój komentarz (maksymalnie 4000 znaków)
Nick:
[ Cookies - info ]Oprogramowanie CMS: DragoN-NogarD © ( www: http://nogard.pl )